گاهی والدین رفتاری را در رابطه با فرزند خود انجام می دهند که درست است اما عدم اطمینان آنها از این امر و شنیدن نظرات مختلف و بعضا متضاد از اطرافیان و اقوام، والدین را گیج و نگران میکند. در عین حال زمان هایی هم هست که والدین برای مدیریت شرایط و نیازی خاص در فرزندشان راهکار مناسبی ندارند و با واکنش ها و تصمیماتی که شامل تنبیه های نادرست، تشویق های نابه جا و… می باشد، ممکن است به مشکل دامن بزنند و اوضاع را برای خود و فرزند شان دشوار کنند. در اینجاست که مشورت گرفتن از فردی که رشته تحصیلی و حرفه اش شناخت کودکان و نوجوانان الگوهای رشدی، رفتاری، فکری و شناختی و روانشناختی کودکان و نوجوانان است سهم بزرگی در کمک به تربیت فرزندان و حل مشکلات و تعارضات بین والدین و فرزندشان دارد و می تواند از بروز مشکلاتی و اختلالات رفتاری و روانشناختی شدیدتر در آینده نیز پیشگیری کند.

تحصیلات و گرایش های همکاران ارایه دهنده خدمت

روانشناس کودک و نوجوان فردی است که در رشته ی روانشناسی تحصیل کرده و برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکتری، روانشناسی کودکان استثنایی، روانشناسی تربیتی یا روانشناسی بالینی با تمرکز بر حیطه کودک و نوجوان را انتخاب کرده است. روانشناس کودک و نوجوان دوره های تخصصی روان درمانی کودک و نوجوان را طی می کند و مهارت های لازم در زمینه ارتباط برقرار کردن با کودک و نوجوان و والدین آنها را به دست می آورد. او روانشناسی است که تمرکز علمی، آموزشی و عملی خود را بر حوزه روانشناختی کودک و نوجوان قرار داده است. روانشناس کودک و نوجوان باید فردی باشد که کودکان و نوجوانان را دوست دارد و به سلامت روان کودکان و نوجوانان و کیفیت زندگی شان اهمیت ویژه ای می دهد و می کوشد تا با دستیابی به شناخت از فرایندهای رشد روانشناختی کودکان و نوجوانان، آگاهی از نیازهای روانشناختی، عاطفی و هیجانی کودکان و نوجوانان و الگوهای رفتاری در هر سن از دوران کودکی و نوجوانی، به والدین و فرزندانشان کمک کند.

یک روانشناس کودک و نوجوان خوب درباره بیماری ها و اختلالات روانشناختی و مشکلات مختلف دوران کودکی و نوجوانی دانش کافی دارد و بسته به ویژگی های سنی، رشدی و روانشناختی هر فرد فرایند مشاوره و روان درمانی را برای کودک و نوجوان اجرا می کند.

یک روانشناس خوب علاقه ای واقعی و صادقانه به کودکان و نوجوانان و کمک به آنها دارد. صبر و حوصله زیاد برای کار با کودک به طوری که کودک و نوجوان با او احساس راحتی کند و از فرایند لذت ببرد، توانایی درک بالا از احساسات یک کودک و نوجوان همین طور پیچیدگی های شرایط روانشناختی یک نوجوان ناشی از تغییرات دوران بلوغ را دارد. مهارت همدلی و گوش کردن فعال و توانایی ارتباط برقرار کردن با سنین مختلف از توانایی های خاص یک روانشناس کودک  و نوجوان حرفه ای و موفق است زیرا تعامل روانشناس کودک و نوجوان تنها با کودک یا نوجوان نیست بلکه در حین طی شدن مراحل مشاوره و درمان کودک یا نوجوان، به طور پیوسته با والدین او نیز تعامل دارد و از تاثیر سازنده مشارکت والدین در بهبودی فرزندشان بهره می گیرد حتی در مواقع لزوم ممکن است با معلمین کودک نیز تعامل داشته باشد.

از وظایف تمامی کادر درمانی به ویژه رواندرمانگران و مشاوران حفظ رازداری و حریم شخصی مراجعین است که روانشناس کودک میز با رعایت آن فضایی امن و قابل اعتماد را برای خانواده ها و برای کودک و نوجوان فراهم می کند. توانایی جلب اعتماد کودک و نوجوان مهارتی اساسی برای شکل گیری رابطه درمانی موفق است.