شرمین روبن زاد، دکتر کاظم رسولزاده طباطبایی، دکتر نیما قربان، دکتر علیرضا عابدین
- دانشجوی دکترای تخصصی روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
- دکترای تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
- دکترای تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
- دکترای تخصصی روانشناسی بالینی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران،تهران, ایران
چکیده:
مقدمه:
با توجه به دوره نوجوانی از لحاظ شکلگیری هویت بسیار حائز اهمیت است و شکل گیری هویت در زندگی فرد تاثیر بسیار اساسی دارد در این مطالعه به تهیه بسته آموزشی در راه ارتقا هویت موفق نوجوان ایرانی پرداخته شده است.
مواد و روش:
پژوهش حاضر از لحاظ روشناسی جزء طرحهای شبه آزمایشی دوگروهی با پیش آزمون و آزمون نهایی است جامعه آماري پژوهش حاضر، نوجوانان 18 تا22 ساله ایرانی هستند. حجم گروه نمونه با توجه با ماهیت روش پژوهش حاضر (شبه آزمایشی ) و داشتن دو گروه 24 نفر (12 نفر در هر گروه) تعیین گردید که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه جایگزین شدند . معیار های ورود در ازمایش بودن در رده سنی فوق بود و بصورت در دسترس بودن انتخاب گردیدند. سپس دو گروه موجود، به تصادف به عنوان گروه آزمايش و گروه كنترل انتخاب شدند.
یافته ها:
نتایج نشان داد برنامه روان پويشي شکلگیری هویت موفق نوجوان ایرانی ، خودشناسی انسجامی را افزایش میدهد.همچنین دیگر یافته پژوهش حاضر نشان می دهد برنامه روان پويشي شکلگیری هویت موفق نوجوان ایرانی، نمره خرده مقیاسهای پرسشنامه روابط موضوعی(دلبستگی ناایمن، بیکفایتی اجتماعی، بیگانگی و خودمیانبینی) را کاهش میدهد.
بحث و نتیجه گیری:
نتایج حاضر علاوه بر افزایش دانش نظری در مورد نوجوانی و عوامل تاثیرگذار بر شکلگیری هویت سبب تهیه بسته آموزشی و درمانی در راستای ارتقاء شکلگیری هویت موفق نوجوان ایرانی شد
واژگان کلیدی:
نوجوان، هویت، خودشناسی انسجامی، تعهد، بیکفایتی اجتماعی، بیگانگی، دلبستگیناایمن، خودمیانبینی
مقدمه:
هویت جهانی که در آن به سر می بریم چنان به سرعت تغییر شکل می دهد که ارائهی نمایی حتی کلی از آن آسان نیست. این سرعت و بی ثباتی در تمام مظاهر جهان امروز به روشنی نمایان است و انسان به عنوان محور اصلی این دگرگونیها، هم زمان “عامل” و “معلول” این جریان ناگزیر قرار گرفته و عرصه ی بروز و ظهور عوارض آن شده است ()،از این رو مقوله های هویت انسانی به سرعت در حال تغییر و دگرنونی هستند. نوجوانی یکی از مراحل تحول انسانی است که شکل گیری هویت در آن رخ می دهد. مرحله ای که با تغییرات اساسی در خویشتن و پرسش هایی اساسی درباب هویت همراه است. فرایند رشد هویت فرآیندي پیش رونده بوده که شامل یکپارچه سازی آگاهانه اعتقادات فرد راجع به خودش، اعتقاد فرد راجع به اینکه دیدگاه دیگران راجع به او چگونه است و تعهد نسبت به ارزش های شخصی و هدف های زندگی است(شولتز ، 2005). به اعتقاد اریکسون (1968) مهمترین هدف دوران نوجوانی رشد یک هویت شخصی است. در الگوی مارسیا شکل گیری هویت در ابعاد اکتشاف و تعهد مطرح می شود.
اکتشاف به سطحی که افراد فعالانه ارزش ها، اعتقادات، اهداف را بررسی می کنند و نقش های مختلف اجتماعی، برنامه ها و ایدئولوژی های گوناگون را تجربه می کنند، اشاره دارد. تعهد، وفاداری و تبعیت مشخص از یک سری اعتقادات، اهداف و ارزش هاست(سوئتس و همکاران ، 2005). نظریه هویت برزونسکی بر یک دیدگاه شناختی در رشد هویت تأکید دارد. طبق نظر برزونسکی (1990) هویت در یک کنش متمادی با جهان فیزیکي و اجتماعی رشد می کند. دیدگاه برزونسکی مشابه استعاره واترمن (1984) از تشکیل هویت است: «همانگونه که تجارب تکرار می شوند، افراد ساخت های شخصیتی خود را شکل می دهند، این ساخت ها بر چگونگی توجه فرد بر محرک های محیطی، پردازش و تفسیر افراد از آنها تأثیر می گذارد(برزونسکی، 1990؛ کلی، 1990؛ سوئتس و همکاران، 2005).
برزونسکی (1990) سه سبک هویتی را گزارش می دهد:
1- سبک اطلاعاتی
2- هنجاری
3- سردرگم-اجتنابي
افراد با سبک هویت اطلاعاتی بطور فعال به جستجو و ارزیابی اطلاعات مربوط به خود می پردازند، آنها تلاش می کنند تا اندیشه ورز، آگاه و گشوده نسبت به تجارب جدید، مسئله محور و تصمیم گیرندگان هوشیاری باشند(برزونسکی، 1990؛ دولینگر ، 1995). نوجوانی علاوه بر جنبه های فردی از زمینه اجتماعی (مثل تعاملات بین اعضای خانواده و همسالان)نیز تأثیر می پذیرد واین تأثیر برای سالها ادامه یافته و حتی در ایجاد تغییرات تازه تأثیرگذار است.
شکلگیری هویت، فرآیندی ساده انگارانه نیست، بلکه ابعاد متفاوتی بر آن اثر دارند. یکی از ابعاد تحول نوجوانی، نظم بخشی است، که متأثر از رابطه اولیه کودک با منبع دلبستگی است (بروزنسکی، 2000). از دیگر ابعاد میتوان به عوامل عصبي – زيستي، نوع رابطه نوجوان با مراقبت کننده های وی و تجربیات روانی اجتماعی در محیط زندگی اشاره نمود (اویمد،2009). از دید روانتحلیل گران (فروید و هال،1914) نوجوانی باز پدید آمدن عقده ادیپ و تثبیت شخصیت نوجوان است. روان تحلیل گران برای رشد هویت موفق به «فردیت» که شامل استنشاق کشاننده از ساختارهای درونی، تجربه کردن نیازهای طبیعی در برابر مکانسیمهای دفاعی، یکپارچه کردن اصول و درونی کردن موضوع بیرونی میباشد، توجه ویژهای قائلند. در نوجوانی سمبولی کردن اطلاعات بیرونی و نوع ارتباط درونی فرد با اشخاص مهم زندگیاش نوع رابطهی وی با دیگران را شکل میدهد (مک کارتی، 2002).
رشد هویت در سایه دلبستگی رخ میدهد، این فرآیند پیش رونده شامل یکپارچهسازی آگاهانه اعتقادات فرد درباره خودش، اعتقادات فرد راجع به دیدگاه دیگران و تعهد نسبت به ارزش های شخصی و هدف های زندگی است (شولتز ، 2005). به اعتقاد مارسیا (1980) مهمترین هدف دوران نوجوانی رشد تعهد، وفاداری و تبعیت مشخص از یکسری اعتقادات، اهداف و ارزش هاست که در سایه دلبستگی رخ میدهد (سوئتس و همکاران ، 2005). در الگوی مارسیا، شکل گیری هویت در ابعاد اکتشاف و تعهد مطرح میشود. اکتشاف به سطحی که افراد، فعالانه ارزش ها، اعتقادات، اهداف را بررسی میکنند و نقش های مختلف اجتماعی، برنامه ها و ایدئولوژی های گوناگون را تجربه میکنند، اشاره دارد. طبق گفته وایت (2009) تعهد به میزان سرمایهگزاری شخص و تصمیم فرد برای پذیرفتن ارزشها و اعتقادات و مسیرهای شغلی ویژه، قطع نظر از اینکه این موارد توسط خود فردانتخاب شدهاند یا به وسیله دیگران پرورش یافتهاند، اشاره دارد.
این تعهدات شالوده هویت دریافتی توسط فرد است که اریکسون آن را به عنوان نتیجه مطلوب بحران هویت نوجوان در مقابل سردرگمی هویت معرفی میکند. اخیراً برخی محققان به جهتگیری پردازش شناختی-اجتماعی یا سبکهایی که نوجوان به عنوان شاخصهای هویت خود استفاده میکند، متمرکز شدهاند (برزونسکی، 2003). نظریه هویت برزونسکی بر یک دیدگاه شناختی در رشد هویت تأکید دارد. طبق نظر برزونسکی (1990) هویت در یک کنش متمادی با جهان فیزیکي و اجتماعی رشد میکند. دیدگاه برزونسکی مشابه استعاره واترمن (1999) از تشکیل هویت است: «همانگونه که تجارب تکرار میشوند، افراد ساختهای شخصیتی خود را شکل می دهند، این ساختها بر چگونگی توجه فرد بر محرکهای محیطی، پردازش و تفسیر افراد از آن ها تأثیر میگذارد (برزونسکی، 1990؛ کلی، 1990؛ سوئتس و همکاران، 2005).
در واقع نوجوان واقعیت روانی از دیگران مهم زندگیاش را درونیسازی میکند؛ گویی قسمتی از وجود او هستند و در درونش مکالمه بین این «خودها» به راه میافتد (قربانی،1392). یکی از اهداف اصلی گفتگوی خود ایجاد ارتباط بین مفاهیم «خود» و «گفتگو» است. معمولا مفهوم خود به یک مفهوم درونی اشاره میکند، به معنایی که در درون فرد است. درحالیکه گفتگو بطور معمول تداعی کننده عوامل بیرونی، و در واقع فرآیند گفتگو بین افراد یک جامعه است. ترکیب این دو واژه «گفتگوی خود» پارا از این دوگانگی فراتر میگذارد و تلاش میکند بین دنیای درونی و بیرونی آشتی برقرار کند. توجه به این نکته ضروری است که خودمهارگری یکی از اجزای خودنظمدهی است و ممکن است بدون حضور جزء مهم دیگر، یعنی خودشناسی سودمند نباشد. درنتیجه ضرورت صورت بندی ارتباط خودمهارگری و خودشناسی به عنوان اجزای مهم فرایند خودنظم دهی احساس میشود.
خودشناسی یک فرایند روانشناختی سازشیافته، پویشی و انسجامی است که به صورت زمانمند عمل میکند: هدف خودشناسی خود نظم دهی است. خودشناسی فرایندی پویشی است زیرا خود باید به موقعیتهای همواره در حال تغییر پاسخ دهد. زمانمندی خودشناسی یعنی اینکه شرایط همواره در حال تغییر، آگاهی از تجربه جاری و مرتبط ساختن آن با تجربهی گذشته را در جهت حصول آیندهای با رضایت و وحدت روانی ایجاب میکند (قربانی، واتسن، بینگ، دیویسون و لی برتون، 2003).
در مطالعات نشان داده شده خودشناسی انسجامی، با اضطراب، افسردگی، استرس ادراک شده، نشخوار ذهنی و تفکر وسواسگونه رابطه معکوس، و با رضایت از زندگی، ارضا نیازهای بنیادی روانشناسی و تفکر همراه با تامل، همایندی دارد (واتسون، 2006). همچنین مطالعه درباره سطح خودشناسی انسجامی در مورد بیماران خود ایمنی در مقایسه با سایر بیماران نشان داد ، این بیماران ، پایین ترین سطح خود شناسی انسجامی ، و بالاترین میزان اضطراب را دارند که انعکاسی از ناهماهنگی روانشناختی این بیماران است ( قربانی ، موسوی ، واتسون و چن 2011) .
بنابراین با توجه به اهمیت و بحرانی بودن دوره نوجوانی از لحاظ شکلگیری هویت، مطالعه این فاز از زندگی از ضرورت ویژهای برخوردار است. پژوهشهای متنوعی در راستای شناسایی هویت در دنیا صورت گرفته و عوامل گوناگونی را در شکلگیری آن دخیل دانستهاند که از میان آنها روابط موضوعی و خودشناسی از اهمیت بالایی برخوردار است.
بنابراین این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این سوال است که آیا بسته آموزشی بر هویت با توجه به مولفه های روانپویشی مبتنی بر تکنیک های هویت نوجوان و مصاحبه با متخصصان روانپویشی بر ارتقا هویت نوجوانان اثر بخش است؟ و با توجه به این برنامه انواع جهت گیری های مولفه های روابط موضوعی چگونه ااست ؟ا
روش پژوهش:
پژوهش حاضر از لحاظ روشناسی جزء طرحهای شبه آزمایشی دوگروهی با پیش آزمون و آزمون نهایی است .
جامعه، نمونه و روش نمونه گیری
جامعه آماري پژوهش حاضر، نوجوانان 18 تا22 ساله ایرانی هستند. حجم گروه نمونه با توجه با ماهیت روش پژوهش حاضر (شبه آزمایشی ) و داشتن دو گروه 24 نفر (12 نفر در هر گروه) تعیین گردید که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه جایگزین شدند . معیار های ورود در ازمایش بودن در رده سنی فوق بود و بصورت در دسترس بودن انتخاب گردیدند. سپس دو گروه موجود، به تصادف به عنوان گروه آزمايش و گروه كنترل انتخاب شدند.
ابزار:
ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش از دو پرسشنامه روابط موضوعی و خودسنجی انسجامی همراه با مصاحبه نیمه ساختار یافته دلبستگی استفاده شد
پرسشنامهروابط موضوعی بل:
دارای 45 سئوال است که به صورت بلی و خیر نمرهگذاری میشود و چهار عامل بیگانگی (Alienation)، دلبستگی ناایمن (Insecure Attachment)، خودمیانبینی (Egocentricity) و بیکفایتی اجتماعی (Social Incompetence) را میسنجد. ضریب پایایی بازآزمایی چهارهفتهای و سیزده هفتهای خردهمقیاسهای روابط موضوعی را به ترتیب در دامنه 90/0- 58/0 و 81/0-65/0 گزارش کردند. روایی آزمون نیز به وسیله همبستگی بالای این مقیاس با پرسشنامه چند وجهی مینهسوتا و پرسشنامه چند محوری میلون تایید شده است (22 و 23). ضمن اینکه نسخه فارسی پرسشنامه روابط موضوعی بل نیز از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است (24).
پاسخ به سوالات، 5، 7، 11، 12، 13، 14، 20، 21، 26، 27، 28، 29، 30، 32، 34، 36، 38، 39، 41، 43، 44 مربوط به مقیاس بیگانگی و سوالات 13، 32، 33، 38، 39، 44 برای مقیاس بی کفایتی و خرده مقیاس دلبستگی نا ایمن شامل سوالات 3، 4، 7، 8 9، 10، 11، 12، 13، 20، 23، 26، 33، 34، 37، 40 و نهایتا خرده مقیاس خود میان بینی شامل سوالات 18، 19، 20، 22، 24، 27، 29، 31، 36، 41، 42 ،45 می باشد (بل،1995).نمره بالا در هریک از خرده مقیاس ها، نشان می دهد که فرد در آن خرده مقیاس روابط موضوعی دچار نقصان هایی است در پژوهش حاضر نیز ضریب آلفاي كرونباخ78 / به دست آمد.
مقیاس خودشناسی انسجامی:
این مقیاس توسط قربانی و همکاران(2008)، با ادغام دو وجه تجربه ای و تاملی خودآگاهی به منظور سنجش خودشناسی مبتنی بر ادغام تجربه های گذشته با آگاهی تجربی کنونی و پیوستن آن به آینده مطلوب ساخته شده است. این ابزار دارای 12 ماده است و دامنه 5 درجه ای پاسخ های آن از “عمدتا درست” تا “عمدتا نادرست” درجه بندی می شود. عبارات 3، 6 و 9 خودآگاهی تاملی، عبارات 1، 5 ، 7 و 8 خودـآگاهی تجربه ای و باقی عبارات نیز خودشناسی انسجامی را می سنجند.
پایایی این مقیاس در یک گروه 230 نفری از دانشجویان دانشگاه تهران به قرار زیر بود: ضریب آلفای کرونباخ برای خودشناسی تجربه ای 0.9 و برای خودشناسی تاملی 0.84. همبستگی میان دو وجه برابر بود با 0.74 r=(قربانی و همکاران، 2003). پایایی بازآزمایی این مقیاس پس از 7 تا 8 هفته فاصله زمانی با یک نمونه 44 نفری به صورت زیر بود : پایایی برای خودشناسی تجربه ای 0.76 و برای خودشناسی تاملی 0.68 (قربانی و همکاران، 2003). همسانی درونی، روایی ملاک و همگرایی این مقیاس در ایران و آمریکا مطلوب گزارش شده است (قربانی و همکاران، 2008).
- مصاحبه نیمه ساختار یافته دلبتسگی:
مصاحبه نیمه ساختار دلبستگی در سال 1985 توسط جرج، کاپلان و مین جهت سنچض تحول دلبستگی نوجوانان بوجود آمد. این آزمون در شرایطی ساخته شد که برای ارزیابی دلبستگی نوجوانان آزمونی در دتسرس نبود. در این مصاحبه نیمه ساختار یافته داوطلب تجربیات دوران کودکی خود را بازگو میکند و احتمال تاثیر این سبک را بر شخصیت و الگوی رفتاری خود تخمین میزند.
روش نمره گذاری این تست دلبستگی را در سه حوزه اصلی:
1.خودمختار
2. نشخوارکننده ذهنی
3. منفصل
البته بعدها بالبی بیان کرد بسته به تجارب فرد متفاوت است، بالبی (1969) این امر را مدل کارکرد درونی نامید. مدل کارکرد درونی به کلیه فرآیندهای هشیار و ناهشیار که در دلستگی اثر دارند اطلاق میشود (مین، کاپلان و کسیدی، 1985) .
بسته آموزشی:
مداخله های آموزشی شامل آموزش اصول روانشناسی پویشی در شکل گیری هویت نوجوان مبتنی بر خودشناسی انسجامی، مولفه های روابط موضوعی و پرسشنامه سبک های دلبستگی و مصاحبه با متخصصان این حوزه ترتیب داده شد. اعتبار این پرسشنامه با فرستادن بسته درمان به گروهی از متخصصان این امر و تایید آنان نهایی شد و محتواي جلسات به شکل زیر در دوازده جلسه نود دقیقه ای برقرار شد:
جلسه اول: معارفه:
اجرای پیش آزمون، معارفه ي اعضاي گروه و آشنایی با برنامه، بیان هدف، قوانین و چارچوب گروه.
جلسه دوم: من که هستم؟
در این جلسه نوجوان با فازهای زندگی نوجوان و طرز تفکر او دربارهی خودش آشنا می شود. فاز نوجوان بر اساس “الگوهای بازنمایی” که از خود دارد اکنون و آینده خود را بگونه ای خاص متصور می شود. بنابراین اولین گام شناسایی تصور نوجوان از گذشته، اکنون و آینده خود است. از آنجا که برای نوجوانان ایگو ضعیف تری نسبت به بزگسالان دارن، در درمان تحلیلی معمولا از ابزارهای غیر مستقیم و سمبول کردن استفاده میشود(ماسن، 2002)
جلسه ی سوم: افزایش گنجایش روان نوجوان و آشنایی با گفتگوی درون:
انسان در طول رندگی خود مقرر است این افکار پردازش نشده را به کمک کارکردهای روان یا همان کار کرد آلفا به اجزای پخته تر و چارچوب دارتر یا همان آلفا تبدیل کند. ولیکن نخستین گام برای افزایش قدرت تفکر آشنایی به نوع صحبت نوجوان با خویش یا گفتگوی خود است. چرا که هر انسانی در ذهن خود با خویشتن به صحبت می پردازد. با شناسایی «گفتگوی خود» می¬توانید به درک جدید از ادراکات و تفکرات خود داشته باشید بقول واتسون، بینگ و دیویسون و لیبرتون (2008)
جلسهی چهارم: اصلاح گفتگوی درونی:
در این جلسه به افزایش اطلاح گفتگوی درونی نوجوان با خودش است. دو موضوع در اصلاح گفتگوی نوجوان با خودش کارکرد اساسی دارد. یک آن که قسمت اعظم دیالوگ نوجوان برگرفته از نوع ارتباط وی با والدینش است. گویی نوجوان نوع برخورد و صدای والدین و دیگران مهم خویش را درونی میکند و انگونه که در دنیای بیرون با انان رابطه برقرار میکند در دنیای درونش نیز به همان قسم ایفای نقش میکند..
جلسهی پنجم: آموزش مهارت های زندگی جهت یکچارچه دیدن و نه جداسازی:
در این جلسه به آموزش مهارت افزایش آموزش مهارت های زندگی پرداخته شده است. خشم و احساس گناه دو احساس قالب در نوجوانان هست که باید مورد بررسی قرار گیرد. بیان معتقد است بشر دارای سه غریزه است:غریزه زندگی، غریزه مرگ و غریزه دانستن.
جلسهی ششم: تقلید یا همانند سازی:
فروید پدر روانکاوی انسان ها را درجستجوی هویت می داند و مارسیا میگوید هویت پاسخ به این سوال است که من کیستم؟! ولی نکته اساسی این است که نوجوان پاسخ به این سوال را چگونه مییابد. آیا فرد فعالانه به دنبال شناخن هویت خود است یا رویکردی منفعلانه دارد.
مارسیا، شکل گیری هویت موفق را در اکتشاف بصورت فعالانه میداند. چنین فردی، اهداف را بررسی میکنند و نقش های مختلف اجتماعی، برنامه ها و ایدئولوژی های گوناگون را تجربه می¬کنند،. ذر این جلسه به تقاوت تقلید و همانند سازی پرداخته شد.
جلسه هفتم: نیازها و فشارها نوجوان و تفاوت رضایتمندی و سازگاری:
همانگونه که موری(1959) بیان میکند انگیزش انسان و جهتدهی رفتار انسانها وابسته به نیازها و فشارهایی است که بر او وارد میشود. از دیدگاه موری نقش محیط در ایجاد و تکامل شخصیت، ماهیت فنومنولوژیک دارد، بدین معنی که ادراک هر فرد از دنیا به تجارب وی وابسته است. نوجوانان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. جامعه فشارهای متفاوتی را به نوجوان وارد میکند که گاه همخوان به شخصیت و نیازهای اوست و گاه غیر همخوان. میزان این همخوانی یا عدم همخوانی در احساسات نوجوان و سازگاری و یا رضایت مندی نوجوان تاثیر بسزایی دارد. در بسیاری مواقع این عدم همخوانی سبب از خودبیگانگی نوجوان میشود.
جلسه هشتم: اوقات فراغت و مرز نوجوان:
یکی از عوامل تأثیر گذار در داستان انسانی، فرهنگ جامعه است. چراکه هر فرهنگ ارزشها، باورها و روایتهای خود را میطلبد. از دیدگاه متخصصان در تحقیق حاضر والدین تلاش فراوانی برای مطیع کردن نوجوان با جامعه اکثریت دارند.. ادر این فسمت نوجوان به قوله های زیر فکر می کند:
چقدر برای خود حریم قائل است؟
چقدر دیگران برای حریم وی احترام قائل هستند.
به فواید و ضرر این مرزها فکر کرده است.
چقدر میتواند در گوشهای بشیند و بدون توضیح به والدین غرق در رویاهای خود شود.
جلسه نهم: تصویر و صدای والدین و ائتلافهای تخریب کننده:
مفهوم نوجوان بدون در نظر گرفتن بافت خانوادگی در یک خلاء عمیق معنایی قرار خواهد گرفت. سازههای درونی نوجوان در طی زندگی در اثر نوع ارتباط با والدین و تعاملات اجتماعی تکامل مییابد ( بولتون ، 1383 بر اساس نظریه رشد فروید دختران در طی رشد عقده الکترا و پسران عقده ادیپ را تجربه میکنند. چگونگی گذر از این مراحل در زندگی نوجوان تاثیر فراوان دارد. رابطه پسر با مادر خود چگونه است؟ رابطه دختر با پدر چگونه است؟به کدام یم از والدینش نزدیکتر است؟ از کدام یک دور تر است؟ چرا؟!
جلسه دهم: در جستجوی معنا برای آینده:
یکی از بزرگترین مشغلههای بزرگ ذهن انسان خود او است. آیا آفرینش انسان تصادفی است یا هدفمند است؟! اگر برای بودن انسان معنایی وجود دارد آن معنا یا آن معناها چیست و کدامند. و چگونه باید آنها را محقق ساخت (فرانکل، 1975). از نوجوان خواسته می شودمعنی یا معناهایی برای زندگی پیدا کند .
جلسه یازدهم: ساختارزدایی و واسازی:
ساختار شکنیو واسازی دریدایی (1995) در زندگی نوجوان لازم است. نوجوان با آموزشهایی که گرفته است حال باید جهان خود را زیر سوال ببرد و بار دیگر آن را به طریقی تازه بسازد. فرصت این تخریب و نوسازی در این مرحله به نوجوان داده میشود.
جلسه دوازدهم:خداحافظی و پایان درمان:
در این مرحله درمانگر از مراجعان میپرسد:«کلا شما چهگونه خداحافظی میکنید؟». بعد از اینکه افراد گروه تجارب خود را بازگو کردند.
یافته های پژوهش:
در این قسمت، شاخصهای توصیفی متغیرهای روابطموضوعی و خودشناسی انسجامی نوجوان در گروه آزمایش و کنترل، در دو مرحله ارزیابی (پیشآزمون، پسآزمون) گزارش میشود.
میانگین و انحراف معیار نمره کلی خودشناسی انسجامی در دو گروه آزمایش و کنترل و در دو مرحله پیشآزمون، پسآزمون در جدول 4-1قابل ملاحظه است.
جدول4-1 شاخصهای توصیفی نمرات کلی خودشناسی انسجامی در دو گروه نمونه ( در دو محله ارزیابی)
انحراف معیار | میانگین | بیشینه | کمینه | متغیر وابسته | زمان | گروه |
4/3 | 9/39 | 45 | 35 | خودشناسی انسجامی | پیشآزمون | گروه آزمایش |
3/5 | 3/47 | 57 | 39 | خودشناسی انسجامی | پسآزمون | |
7/3 | 3/39 | 46 | 34 | خودشناسی انسجامی | پیشآزمون | گروه کنترل |
2/4 | 9/37 | 44 | 32 | خودشناسی انسجامی | پسآزمون |
بر اساس جدول فوق، در مرحله پیشآزمون، میانگین نمرات در دو گروه، تقریباً در یک سطح هستند و تفاوت معناداری بین آنها وجود ندارد اما نمره کلی خودشناسی انسجامی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پسآزمون نسبت به پیشآزمون، افزایش چشمگیری داشته است.
در جدول 4-2، میانگین و انحراف معیار نمرات ابعاد و خردهمقیاسهای پرسشنامه روابط موضوعی در دو گروه آزمایش و کنترل و در دو مرحله پیشآزمون، پسآزمون بهتفکیک آمده است. بر اساس این جدول میتوان روند تغییر نمرات را بررسی کرد.
جدول4-2- شاخصهای توصیفی خرده مقیاسهای روابط موضوعی در دو گروه نمونه در دو مقطع زمانی
انحراف معیار | میانگین | بیشینه | کمینه | متغیر وابسته | زمان | گروه |
1/2 | 5/13 | 17 | 10 | دلبستگی ناایمن | پیش آزمون
|
گروه آزمایش
|
6/1 | 9/11 | 14 | 9 | بیکفایتی اجتماعی | ||
3/1 | 2/12 | 14 | 10 | بیگانگی | ||
7/1 | 2/18 | 21 | 16 | خودمیان بینی | ||
4/1 | 5/10 | 13 | 8 | دلبستگی ناایمن | پس آزمون | |
3/1 | 7/9 | 12 | 8 | بیکفایتی اجتماعی | ||
2/1 | 6/10 | 13 | 9 | بیگانگی | ||
6/2 | 3/14 | 19 | 11 | خودمیان بینی | ||
3/2 | 5/12 | 16 | 9 | دلبستگی ناایمن | پیش آزمون
|
گروه کنترل
|
6/1 | 8/11 | 14 | 8 | بیکفایتی اجتماعی | ||
3/1 | 5/12 | 14 | 10 | بیگانگی | ||
4/2 | 18 | 22 | 14 | خودمیان بینی | ||
1/2 | 7/12 | 16 | 9 | دلبستگی ناایمن | پس آزمون | |
9/1 | 9/11 | 14 | 9 | بیکفایتی اجتماعی | ||
1/2 | 6/12 | 16 | 10 | بیگانگی | ||
3/3 | 8/17 | 22 | 13 | خودمیان بینی |
همانطور که مشاهده میشود، در مرحله پیشآزمون، میانگین نمرات در دو گروه، تقریباً در یک سطح هستند و تفاوت معناداری بین آنها وجود ندارد اما نمره خرده مقیاسهای پرسشنامه روابط موضوعی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پسآزمون نسبت به پیشآزمون، کاهش چشمگیری داشته است.
4-2-2- تحلیلهای آماری مرتبط با فرضیه ها
در این بخش، یافتههای به دست آمده در ارتباط با فرضیههای پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
فرضیه اول: برنامه روان پويشي شکلگیری هویت موفق نوجوان ایرانی ، خودشناسی انسجامی را افزایش میدهد.
در راستای آزمون فرضیه، با توجه به وجود پیشآزمون در این طرح پژوهشی، بهمنظور مقایسه دو گروه از آزمون تحلیل کوواریانس (ANCOVA) استفاده شد. نمرات پیشآزمون بهعنوان متغیر همپراش وارد تحلیل و در نتیجه کنترل شدندبا توجه به برقراری پیش فرض تساوی واریانس نمرات در دو گروه (عدم معناداری آزمون لوین: 05/0 p>، 067/3=F)، استفاده از این آزمون آماری قابل تأیید میباشد. نتایج به دست آمده در جدول 4-17 ارائه شده است.
جدول4-3- نتایج تحلیل کوواریانس یک راهه بر خودشناسی انسجامی در مرحله پس آزمون
منبع | مجموع مجذورات | درجه آزادی | میانگین مجذورات | F | سطح معناداری |
پیشآزمون | 54/313 | 1 | 54/313 | 6/49 | 0001/0 |
گروه | 45/376 | 1 | 45/376 | 5/59 | 0001/0 |
خطا | 45/107 | 17 | 31/6 | ||
مجموع | 37158 | 20 |
نتایج حاکی از این است که پس از تعدیل نمرات پیش آزمون، تفاوت بین دو گروه در میانگین نمره خودشناسی انسجامی معنادار است. با توجه به نتایج جدول 4-3، مقایسه میانگین نمرات دو گروه نشاندهنده افزایش میانگین نمرات گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل است. این یافته حاکی از تأثیر برنامه روان پويشي شکلگیری هویت موفق نوجوان ایرانی بر افزایش خودشناسی انسجامی و تآیید فرضیه چهارم میباشد.
فرضیه دوم: برنامه روان پويشي شکلگیری هویت موفق نوجوان ایرانی ، نمره خرده مقیاسهای پرسشنامه روابط موضوعی(دلبستگی ناایمن، بیکفایتی اجتماعی، بیگانگی و خودمیانبینی) را کاهش میدهد.
در راستای آزمون فرضییه، با توجه به وجود پیشآزمون در این طرح چهار متغیری بهمنظور مقایسه دو گروه از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) استفاده شد. نمرات پیشآزمون بهعنوان متغیر همپراش وارد تحلیل و در نتیجه کنترل شدند. البته قبل از استفاده از این آزمون آماری، لازم است که پیش فرض همگونی کوواریانسها (آزمون باکس) و واریانسها (آزمون لوین) مورد تأیید قرار بگیرد.
نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیری بر ترکیب خطی خرده مقیاسهای پرسشنامه روابط موضوعی (در مرحله پسآزمون) در جدول 4-4 ارائه شده است. نتایج بهدست آمده، پس از احراز عدم معناداری آزمون باکس (05/0 > P، 28/1 = F، 009/17 = Box’s M) و لوین (05/0<P) و در نتیجه برقراری مفروضههای استفاده از این آزمون آماری میباشد.
جدول4-4- نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری یکراهه بر خرده مقیاس های پرسشنامه روابط موضوعی در پسآزمون
نام آزمون | مقدار | F | Dfفرضیه | df خطا | سطح معنی داری |
اثر پیلایی | 92/0 | 42/31 | 4 | 11 | 0001/0> |
لامبدای ویلکز | 08/0 | 42/31 | 4 | 11 | 0001/0> |
اثر هتلینگ | 42/11 | 42/31 | 4 | 11 | 0001/0> |
بزرگترین ریشه روی | 42/11 | 42/31 | 4 | 11 | 0001/0> |
نتایج تحلیل مانکوا (جدول 4-4) حاکی از معناداری اثر گروه میباشد (0001/0P<). این نتیجه به این معناست که بین گروه آزمایش و کنترل در ترکیب خطی متغیرهای وابسته (خرده مقیاسهای پرسشنامه روابط موضوعی) تفاوت معنادار مشاهده میشود. نتایج جدول4-4 مشخص خواهد کرد که این اثر در رابطه با کدامیک از متغیرهای وابسته معنادار میباشد.
جدول 4-5 – نتایج تحلیل کوواریانس یکراهه بر خرده مقیاسهای پرسشنامه روابط موضوعی در مرحله پس آزمون
متغیر | مجموع مجذورات | درجه آزادی | میانگین مجذورات | F | معنی داری |
دلبستگی ناایمن | 31/33 | 1 | 31/33 | 12/15 | 002/0 |
بیکفایتی اجتماعی | 13/15 | 1 | 13/15 | 8/7 | 014/0 |
بیگانگی | 37/12 | 1 | 37/12 | 77/6 | 02/0 |
خودمیان بینی | 96/73 | 1 | 96/73 | 1/31 | 0001/0 |
همانطور که در جدول4-5 ملاحظه میشود، بین گروه آزمایش و کنترل در سطح خرده مقیاسهای دلبستگیناایمن،بیکفایتی اجتماعی، بیگانگی و خودمیانبینی پس از تعدیل نمرات پیشآزمون تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P<). با توجه به نتایج جدول4-5، باید اظهار کرد که این معناداری بیانگر کاهش نمرات گروه آزمایش میباشد. این نتیجه نشاندهنده تأثیر معنادار برنامه روان پويشي شکلگیری هویت موفق نوجوان ایرانی بر نمره خرده مقیاسهای پرسشنامه روابط موضوعی(دلبستگی ناایمن، بیکفایتی اجتماعی، بیگانگی و خودمیانبینی) و تایید فرضیه میباشد.
بحث و نتیجه گیری:
پژوهش حاضر با توجه به ضرورت مطالعه اثربخشی بسته روان پويشي شکل گیری هویت موفق نوجوان ایران بر فرآیند خودشناسی انسجامی و مولفه های روابط موضوعی در نوجوانان ایرانی انجام گرفت.
نتایج نشان داد برنامه روان پويشي شکلگیری هویت موفق نوجوان ایرانی ، خودشناسی انسجامی را افزایش میدهد. هنگامی که در فردی فرایندهای خودشناختی در سطح مناسبی عمل میکنند، در شناخت فرد از خود و دیگران، دوپاره سازی رخ نخواهد داد و فرد میتواند جنبه های خوب و بد خود و دیگران را با هم بپذیرد(وان داگ،2010) .خودشناسی آگاهی و توجه پذیرا به تجربه کنونی است. در نمونه دانشجویان نیز مشاهده شده بود که خودشناسی انسجامی بالاتر در مواجهه با استرس، منجر به ترس از صمیمیت کمتر خواهد شد.
فرایندهای خودشناختی، فرایندهایی منسجم هستند و هدف آنها انسجام دادن به شناخت فرد از خود و دیگران است. همچنین خودشناسی انسجامی فرایندی است که باعث میشود فرد احساسات و حالات درونی خود را بشناسد و به آنها آگاهی داشته باشد. وقتی فرد از چنین خودشناسی ای برخوردار باشد، می-تواند احساساتی که در رابطه نزدیک با دیگری بروز میکند را، در لحظه بشناسد، پذیرای آن باشد و آن را مدیریت کند.
دیگر یافته پژوهش حاضر نشان می دهد برنامه روان پويشي شکلگیری هویت موفق نوجوان ایرانی ، نمره خرده مقیاسهای پرسشنامه روابط موضوعی(دلبستگی ناایمن، بیکفایتی اجتماعی، بیگانگی و خودمیانبینی) را کاهش میدهد.
اهمیت ارتباط روابط فرد با والدینش و تاثیر آن در زندگی فرد (تورانتو،2012) با توجه به اهمیت فاکتورهای فوق در پیش بینی شکل گیری هویت تایید شده است. نظر کرنبرگ است که روابط فرد را به صورتی در نظر می گیرد که توسط نوع بودن با اشخاص مهم زندگیش شکل می گیرد و معتقد است روابط نوجوان با خانواده اگر بصورت نابسنده و به حالت های خود متناقض باشد به شکل های مختلف آسیب روانی که شامل بیگانگی و دلبتگی ناایمن می انجامد (وانس ،2004) و یا بر طبق نظر هورنر روابط شی ساختارهای درون روانی هستند نه رویداد های میان فردی روابط شی عمیقا تحت تاثیر روابط میان فردی اولیه قرار دارند و به نوبه خود عمیقا بر روابط میان فردی بعدی تاثیر می گذارند.
در این بسته درمانی به نوجوان کمک شود کارکرد الفا را در خود افزایش دهد. بر اساس نظریه بیان (2014)روان بشر داری سه جزء بتا؛ آلفا و کارکرد آلفا است. بتا همان افکار پردازش نشده ذهن بشر است که چارچوب و فرم ندارند. انسان در طول رندگی خود مقرر است این افکار پردازش نشده را به کمک کارکردهای روان یا همان کار کرد آلفا به اجزای پختهتر و چارچوبدارتر یا همان آلفا تبدیل کند. گویی کارکرد آلفا برای روان بشر به مثابه سیتم گوارش عمل میکند. برای آنکه روان کارکرد مناسب داشته باشد و بتواند نقطه نظر دیگران را دریابد و خودمیان بین نباشد. همچنین ساختار شکنی و واسازی دریدایی (1995) در زندگی نوجوان لازم است. نوجوان با آموزشهایی که می گیرد باید جهان خود را زیر سوال ببرد و بار دیگر آن را به طریقی تازه بسازد. فرصت این تخریب و نوسازی در زندگی نوجوان لازم است تا بتواند دلبستگی، کارکردهای اجتماعی، بیگانگی و خودمیانبینی خود را مورد ارزیابی قرار دهد.
پل مک کارتی (2005) بیان میکند برای تخریب کردن و ساختن شجاعت لازم است. شجاعتی که تعیین کننده سرنوشت نوجوان است چراکه او در این فرآیند تفکر که جوهرهی رشد است لازم است. بدین طریق نوجوان معنایی جدید برای زندگی خود نیز می یابد. بقول نیچه (1890)«کسی که چرایی زندگی را یافته است با هر چگونگی خواهد ساخت».نوجوان باید بیاموزد که معنا هستی بر پایهی برگشت ناپذیری آن استوار است و فقط تجربیات ارزشمند را به ما هدیه میدهد. تنها در سایه شناخت علائق و حرکت برای معنادهی به زندگی است که رنگ و بوی آن حفظ میشود.
در مجموع باید گفت گرچه دادههای پژوهش حاضر از طریق خودگزارشدهی آزمودنیها جمعآوری شده که با محدودیتهایی همچون تآثير گرايش پاسخ دهندگان به ارائه پاسخ هاي جامعه پسند روبرو است با اینحال اثربخشی هویت (خودشناسی انسجامی و مولفه های روابط موضوعی) از جنبه نوآورانه پژوهش حاضر است.
از دیگر محدودیت های پژوهش می توان به روش نمونهگیری و محدود شدن اجرای پژوهش به نمونه گیری در دسترس اشاره کرد که بر اساس آن تعمیم یافتهها باید با احتیاط صورت گیرد و همچنین با توجه به کنترل نکردن متغیرهایی همچون وضعیت اجتماعی- اقتصادی تعمیم یافتههای پژوهش باید با احتیاط صورت گیرد ولیکن به دلیل اهمیت روند شکل گیری هویت در آینده کشور توصیه می شود تحقیقات توصیقی و کمی برای شناختن دیگر ابعاد هویت انجام بگیرد. ابعادی مانند فاکتورهای ارتباط با همسالان، خانواده و چگونگی تاثیر آن بر عملکرد نوجوان. در واقع نتایج پژوهش حاضر علاوه بر افزایش دانش نظری سبب ارتقا هویت موفق نوجوان ایرانی شد.
:منابع
- Lerner, Galambos L, Manes R. Parent coping and child distress behaviors during invasive procedures for childhood cancer. Journal of Pediatric Oncology Nursing,2009, 16, 3-12.
- Mansour M. Developmental psychology from birthto senescence, Tehran: Samt. 2004.(in persian)
- Berzonsky MD, Kuk L Identity status, identity processing style, and the transition to university. Journal of Adolescent Research, 2000,15(1), 81-98.
- Oyemade UJ, Washington V, Gullo DF. The relationship between Head Start parental involvement and the economic and social self-sufficiency of Head Start families. J Negro Educ 1989;58:5–15
- Hersen, Michel, Turner, Samuel M, viewing inter Diagnostic. Tehran, Roshd,2010.(in persian)
- Soenens B , Berzonsky M D , Vansteenkiste M , Beyers W , Goossens Identity styles and causality orientations: In search of the motivational underpinnings of the identity exploration process. European Journal of Personality,2005, 19, 427–442.
- White R J. The role of parenting style, ethnicity , and identity style in identity commitment and career decision self-efficacy. Doctoral dissertation, University of Southern California,2009
- Berzonsky M D. Identity style and well-being: Does commitment matter? Identity,2003 3, 131 – 142.
- Berzonsky M D. Self-construction over the life-span: A process perspective on identity formation. In G. J. Neimeyer & R. A. Neimeyer (Eds.), Advances in personal construct psychology1990,(Vol. 1, pp. 155–186). Greenwich, CT: JAI press.
- Dollinger S M C. Identity styles and the five-factor model of personality. Journal of Research in Personality,1995, 29(4), 475-479.
- Berzonsky M D, Kinney A. Identity style and need for cognitive closure. Paper presented at the Biennial Meetings of the Society for Research on Identity Formation, Dog Island, FL.1995.
- Berzonsky M D, Sullivan C. Social–cognitive aspects of identity style: Need for cognition, experiential openness, and introspection. Journal of Adolescent Research,1992, 7, 140–155.
- Berzonsky M D, & Kuk L Identity style, psychosocial maturity, and academic performance. Personality and Individual Differences, 2005,39(1), 235- 247.
- Berzonsky M D. Identity style, parental authority, and identity commitment. Journal of Youth and Adolescence, 2004,33(3), 213-220.
- Berzonsky M D, Ferrari J R. Identity orientation and decisional strategies. Personality and Individual Differences, 1996, 20, 597–606.
- Schultz DP, Schultz Theories of Personality, Florida ,University of South Florida, 2013.
- Ghorbani N, Watson PJ, Hargis M B. Integrative self-knowledge scale: correlations and incremental validity of a cross-cultural measure developed in Iran and the United States. Journal of Psychology,2008, 142, 395-412.
- Berzonsky M D. Identity style: Conceptualization and measurement. J. Adolesc. Res. 1989,4: 267–281.
- Berzonsky M D, Neimeyer G J. Ego identity status and identity processing orientation: The moderating role of commitment. Journal of Research in Personality,1994, 28(4), 425-435.
- Schwartz S J, Mullis R L, Waterman A S, Dunham R M. Ego identity status, identity style, and personal expressiveness: An empirical investigation of three convergent constructs. Journal of Adolescent Research, 2000,15, 504-521
- Aqajani Hossein Abadi M, Farzad V, Shahraray M. The psychometric properties of Identity Style Inventory.Teb Va Tazkeyeh, 2004,53,9-19. (in persian)
- Bell MD, Billington RJ, Becker BR. Scale for the assessment of reality testing: Reliability, validity, and factorial invariance. J Consult Clin Psychol. 1985; 53(4): 506-11.
- Bell MD, Billington RJ, Becker BR. A scale for the assessment of object relations: Reliability, validity, and factorial invariance. J Clin Psychol. 1986; 42(5):733-41.
- Hasan Hadinezhad H, Tabatabaeian M, Dehghani M. A Preliminary Study for Validity and Reliability of Bell Object Relations and Reality Testing Inventory.Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 2014,20( 2), 162-169.(in persian)
- Šeramová B, Bianchi G, Lášticová B, Fichnová K, Hamranová A, Analyses of Socio-Cognitive Identity Styles by Slovak Adolescents. International Journal of Human and Social Sciences,2008, 2,4.
- Winnicott D. Transitional objects and transitional phenomena. International Journal of Psychoanalysis,1953, 34, 89-97.
- Lranjo J, Bernier S, Meins Association between material mind mindneds and infant attachment security: investigation the mediating role of maternal sensivity. infant behavior and development,2008, 31, 688_695.
- Cartel Social and emotional adjustment in young Support Care, 2007, 489-513.
- Bakermans-Kranenburg M J , Van Ijzendoorn M H , Juffer F. Disorganized infant attachment and preventive interventions: A review and metaAnalysis. Infant Mental Health Journal,2005, 26, 191-216.
- – Hunt, J. C. (2010). Better for It: How People Benefit from Adversity. Social Work, 44,455-467.
- Waterman, A. S. (1999). Identity, the identity statuses, and identity status development: A contemporary statement. Developmental Review, 19, 591-621.
- Thornton, A., Orbuch, T., & Axinn, W. (2012). Parent- childrelationships during the transition to adulthood. Journal of Family Issues, 16, 538-564.
- Van Dongen-Melman, J. (2010). On surviving childhood. Dissertation, Academisch Ziekenhuis Rotterdam / Erasmus Universiteit Rotterdam,
- Vance, Y., & Eiser, C. (2004). Caring for a child with cancer- A systematic review. Pediatric Blood & Cancer, 42, 249-253
32- فرانکل، و. (1905). فریاد ناشنیده برای معنا. تبریزی، م. (1383). تهران، انتشارات فراروان. قربانی، ن. (1392). من به روایت من. چاپ اول، تهران، انتشارات پارسه.
The efficacy of Psychodynamic Package on Forming a Self-Knowledge Commitment & Attachment Styles in Identity formation of Iranian Teenagers
Abstract
Introduction:
Instrument: One of the most important basis of a teenagers’ life is identity because adolescence is a difficult route which starts at the end of childhood and birth of adulthood; A transitional phase with fundamental changes in cognition, social relationships and psychic space of an individual and as a whole in ones’ self. Identity formation, is not a simple process with several factors influencing it. One of the aspects of adolescence development is attachment and integrative self-regulation.
Result: The results revealed significant differences in score of integrative self-knowledge, commitment, social incompetence, ego centric and insecure attachment among experience and control group.
Discussion: In addition to contributing to theoretical knowledge about adolescence and factors the influence identity formation, our findings show educational or treatment packages help to improve successful identities in Iranian youths.
Key words: Teenagers, Identity, Integrative Self-Knowledge, Commitment, Social incompetence, Insecure attachment, Egocentrism.